آموزش تست رنگ اتومبیل-کارشناسی رنگ اتومبیل

تست رنگ اتومبیل با دستگاه دیجیتال ضخامت سنج رنگ به شرح زیر میباشد:

در ابتدا دستگاه ضخامت سنج رنگ اتومبیل را کالیبره مینمائیم و سپس روی سقف اتومبیل چک می نمائیم.دستگاه ها با اتصال مستقیم ضخامت را با واحد میکرون یا میلز نمایش میدهند.

با چند بار تست میتوانیم میانگین ضخامت بدنه اتومبیل را محاسبه نمود. سپس از قسمت چپ و راست اتومبیل به صورت قرینه قطعات بدنه را چک نمائید و ضخامت ها را مقایسه مینمائید.

توجه داشته باشید نقاط مقابل را با هم تست نمائید.

در قسمت هایی از بدنه اتومبیل که ضخامت بالا تر ازضخامت رنگ سقف میباشد (مثبت 40) میکرون  آن قطعه 100 درصد بتونه دارد(بتونه باعث بالا رفتن ضخامت میشود )

برای نقاطی که ضخامت رنگ زیر حد میانگین  باشد قطعه مربوطه تعویض میباشد( پاشش رنگ به قطعه خام به دلیل خطای دست و چسبندگی نامناسب ضخامت معمولا از حد میانگین کمتر است).

شما میتوانید نمونه  برداری از رنگ اتومبیل آئودی را در زیر ملاحظه نمائید.

 

تشخیص رنگ شدگی بدون دستگاه

 

از آنجایی که رنگ شدگی هر قسمت از بدنه، در قیمت نهایی خودرو تاثیر فرآوانی دارد پس این نکته اهمیت دارد که خودمان تکنیک هایی را در مورد رنگ شدگی قطعات بدنه حتی با ضریب خطا و ریسکها موجود بدانیم، البته و صد البته فقط در صورتی که به کارشناسی خبره در زمینه تشخیص رنگ شدگی دسترسی نداشته باشیم. این تاکید اندر فی تاکید ما به این دلیل است که به قطع کارشناسی رنگ خودرو تلفیقی از هنر و تجربه است و به قولی دگیر به یک این کاره نیاز دارد. در هر صورت ما در این مقاله میخواهیم چند تکنیک ساده و کاربردی را جهت تشخیص رنگ شدگی به شما آموزش دهیم، با ما باشید.

 

 

 

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی انعکاس نور

 

به انعکاس نور در زوایای مختلف دقت کنید هر گونه پستی بلندی و مواج بودن بدنه نشانه خوبی نیست و به احتمال قوی آن نقطه رنگ شدگی دارد.

 

تشخیص خودرو بدون رنگ با چشم

 

در این تصویر انعکاس نور روی بدنه با زاویه 160 درجه گواه این است که این خودرو کاملا بدنه شفاف و بدون موجی دارد و در سلامت کامل است

 

موج ایجاد شده روی بدنه خودرو بعد از رنگ آمیزی

 

ولی به گلگیر عقب این خودرو توجه کنید، کاملا موج و انعکاس نور بصورت شکسته شده در آن مشهود است و به قطع میتوان گفت خودرو رنگ شدگی یا صافکاری داشته است

 

کدری و موج ایجاد شده رو گلگیر عقب یک خودرو شاسی بلند

 

به زیر باک این خودرو دقت کنید و هم چنین دور اطراف آن، متوجه کدری و موج گرفتی زیر باک باشید این خودرو در قسمت گلگیر عقب مسلما رنگ شدگی دارد

 

 تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی بافت رنگ خودرو

 

 خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه بر اثر سمباده کاری قبل از فرآیند رنگ آمیزی است.به این نکته دقت کنید که اگر چنین نشانه ای را مشاهده کردید مطمئن باشید خودرو در آن قسمت رنگ آمیزی داشته است.

 

خط و خش سمباده کاری روی بدنه خودرو

 

در این تصویر کاملا خط و خش های مربوط به کاغذ سمباده مشخص است و بیانگر رنگ شدگی این قسمت از بدنه خودرو است

 

زبری بعضی از قسمت های بدنه بیانگر تفاوت بافت رنگ در آن نقطه با نقاط دیگر است. به این نکته توجه کنید که برای اینکار کافیست دست خود را روی نقطه مشکوک بکشید. کدر بودن رنگ نیز بیانگر تغییر بافت رنگ در آن نقطه است که مسلما بخاطر بتونه کاری و رنگ آمیزی غیر فابریک بود و تشخیص آن بسیار سادست.

 

کدری و زبری روی بدنه خودرو بیانگر رنگ شدگی خودرو است

 

کدر و زبر بودن درب این خودرو کاملا واضح است با کمی دقت و لمس این نقطه میتوان فهمید که خودرو در این قسمت رنگ شدگی دارد

 

 

 

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی تفاوت رنگ اجزا بدنه باهم

 

بدور خودرو بچرخید، به قطعه ای از بدنه که شک دارید از زوایای مختلف نگاه بکنید اگر کمرنگی و پررنگی وجود داشت خودرو صد درصد رنگ شدگی دارد.

 

تغییر رنگ بدنه خودرو در زوایای مختلف

 

در تصویر سمت چپ تفاوت رنگ در با سایر نقاط آنچنان مشخص نیست ولی با نگاه از بالا روشن تر بودن درب خودرو کاملا واضح است

 

 

 

تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی پاشیدگی رنگ روی نقاط مختلف

 

بعضی وقتها میتوانید از اشتباه دیگران به نفع خود استفاده کنید. معمولا در هنگام رنگ آمیزی این اتفاق رایج است که مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه به اشتباه و بخاطر کم دقتی نقاش پاشیده شود و اگر چنین نشانه ای وجود داشته باشد مخصوصا در لبه های بدنه مطمئن باشید آن قسمت از بدنه رنگ شدگی دارد

 

رنگ پاشیدگی روی قسمتی از اجزا جانبی بدنه در هنگام رنگ آمیزی

 

در این تصویر پاشیدگی رنگ روی قسمتی از کابل برق خودرو کاملا مشخص است

 

رنگ پاشیدگی روی زه در بعد از فرایند رنگ آمیزی

 

پاشیدگی رنگ روی قسمتی از زه بالایی درب خودرو نشانه ای جز رنگ شدگی مجدد در خودرو نیست

ضخامت سنج رنگ اتومبیل

ضخامت سنج رنگ اتومبیل

یکی از ابزارهای کوچک ( و گاهی نسبتا کوچک ) و البته دوست‌داشتنی برای خریداران و منفور برای دلالان خودرو، دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال و یا به تعبیری دیگر، ضخامت‌سنج دیجیتال رنگ است. این وسیله کاربردی همواره یکی از ابزارهای همیشگی یک کارشناس خودرو بوده و مسلح بودن به آن می‌تواند باعث افشاگری مستدل و با مدرک داستان‌پردازی‌های خیالی دلالان محترم در باب سلامت بدنه یک ماشین شود. دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال، عمدتا قابلیت اندازه‌گیری و نمایش ضخامت لایه‌های رنگ بدنه را تا دقتی بر حسب یک هزارم میلیمتر (میکرون) داشته و از این نظر، دقیق‌ترین و قابل اطمینان‌ترین ابزار کارشناسی رنگ بدنه خودرو هستند. اساس کار این نوع دستگاه‌ها بر مبنای استفاده از امواج الکترومغناطیس و یا آلتراسونیک (فراصوت) بوده و طول موج رفت و برگشتی این امواج می‌تواند رنج ضخامت و کیفیت رنگ بدنه را در نواحی مختلف و مشکوک به طور دقیق تعیین‌ کنند.

 

 

 

برگرفته از سایت otex 

 

قسمت چپ و راست اتومبیل بصورت عدد نوشته شده است . 

Measurements taken around the vehicle ranged between 4.2 and 4.5 mils (105 – 115 um). Figures A and B depict seam measurements taken with a PosiTest DFT Combo meter. The displayed readings were both in the expected 4.4 mils (112 um) range and were close to readings taken across the remainder of the vehicle.


Figure A
Door panel measurement to the left of the seam.


Figure B
Fender panel measurement to the right of the seam.

But measurements taken closer to the bottom of the panel (Figure C) had a significantly higher reading of 11.9 mils (300 um). Moving further down the panel (Figure D) readings increased to a thickness beyond of the range of the instrument (40 mils / 1000 um) indicating significant plastic filler.


Figure C
Higher readings indicate paintwork.


Figure D
Readings off-the-scale indicate bodywork.

A review with the vehicle owner verified that bodywork had been completed to repair rust damage behind the front right tire, not unexpected for an older vehicle that has been driven all year round in Upstate New York.

برای اتومبیل های که بدنه آنها آلومینیومی هستند شما باید دستگاهی داشته باشید که این قابلیت را داشته باشد.

کلیه دستگاه های شرکت پترو پژوهش این قابلیت را دارند.

در زیر لیست اتومبیل هایی که با بدنه آلومینیومی هستند ارائه شده است :

Aluminum Car Chart

Why should I consider a PosiTest DFT Combo for measuring paint thickness on All Metals (steel, aluminum, etc.)?

For some time now, many hi-line automobile manufacturers have been taking advantage of the benefits of using aluminum body panels (fenders, etc.) to reduce the power to weight ratios of their higher end vehicles. Recently, domestic manufacturers have also begun using more aluminum in their production process as well. Ford Motor Company, for example, began equipping their Ford F-150's with aluminum hoods in 2002 to reduce concerns of heavy large steel hoods.

The PosiTest DFT Ferrous is designed to measure paint thickness on automobiles with steel body panels and will not work on aluminum. To measure paint thickness on both Steel and Aluminum the PosiTest DFT Combo is required.

The following is a partial list of manufacturers who use aluminum body panels.

Acura – NSX (all), RL (hood, decklid, fenders and trunk)
Aston Martin – Vanquish (body panels), DB9 (hood)
BMW – Z8 & 7 series (body panels), 6 Series (hood, doors, body panels)
Buick – LeSabre (hood), Park Avenue (hood), Rendezvous (liftgate)
Cadillac – CTS (hood), Deville (hood), Escalade (liftgate), Seville (hood)
Chevrolet – Suburban (liftgate), Tahoe (liftgate), Venture (hood)
Chrysler – Concorde, LHS, Pacifica (hoods)
Ferrari – 360 Modena (body panels)
Ford – Expedition (hood & liftgate), Explorer (hood and fenders), F-150 (hood), Lincoln Navigator (hood & liftgate), Lincoln LS (hood, fender & trunk lid), Ranger (hood), Lincoln Town Car (hood), GT (body panels), Mustang GT (hood)
GM – Yukon, Yukon XL (liftgates)
Honda – S2000 (hood), Insight (body panels)
Infiniti – Q (hood & trunk lid) I (hood & trunk lid)
Jaguar – XJ, S-type (hood)
Lancer – XJ, S-type (hood), Evolution VIII (roof)
Lexus – SC430 (hood)
Lotus – Elise Sport 190 (body panels)
Mercedes – CL500, SL500
Mercury – Mountaineer
Nissan – Altima, Maxima (hoods & trunk lids)
Oldsmobile – Aurora (hood & trunk lid), Silhouette (hood)
Opel – Speedster (body panels)
Panoz – Roadster (body panels)
Peugeot – 407 (hood)
Porsche – Cayenne (hood), 911 (hood)
Plymouth – Prowler (hood, doors & trunk lid)
Pontiac – Bonneville, Montana (hoods)
Range Rover/Land Rover – hoods, doors, side panels
Saab – 9-2X (hood)
Subaru – 9-2X (hood), GT (hood), Legacy (hood, bumpers, sunroof)
Volvo – (hoods & trunk lids)
 

نویسنده : مهندس بهنام  سهرابی

 جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

021-77130687-8

021-77228679

www.ppkgroup.ir

 

جهت دریافت قیمت به کانال تلگرامی ما بپیوندید

 

 

 ضخامت سنج رنگ-آموزش تست رنگ-تست رنگ اتومبیل

 

 

دوربین تصویربرداري حرارتی ، گرمانگار و ترموویژن FLIR

فروش دوربین های ترموویژن

دوربین های مادون قرمز

ضخامت سنج

فروش ویژه ضخامت سنج ها 

فروش محصولات Elcometer

 

فروش محصولات Defelsko

تماس با ما

تهران -میدان رسالت -خیابان فرجام شرقی- نبش میدان 39 ساختمان آرین پلاک 840/5 واحد6

 021-77130687-8

              021-77228679

info@ppkgroup.co           


 

 

JoomShaper